1936-2016 - Független online újság - Tulajdonos : dr. Keserű Sándor - AzEst.eu mindent lát
Főszerkesztő helyettes : Huszár Károly - Örökös Tiszteletbeli Főszerkesztő : Miklós Andor

Tényleg ki akarják csinálni Andy Vajnát?

rovat / 2018-11-26

Tényleg ki akarják csinálni Andy Vajnát?
Abban, hogy Andy Vajna a Fidesz holdudvarának erős pozícióban lévő embere, eddig senki nem kételkedett: 2012-ben a kormánypárt őt nevezte ki a magyar film messiásának, aztán övé lett az ország egyik legnagyobb tévéje, a hamar kormánypropagandává züllesztett TV2, és még kivételesen jó helyzetben kaszinótulajdonost is csináltak belőle. Most mégis úgy tűnhet, mintha saját gazdái kiadták volna rá a kilövési engedélyt. De nem biztos, hogy ez tényleg így van.

Andy Vajnát és munkásságát dicsérni nagyjából egy ellenzéki gondolat lett, egy olyasmi, amit a magyar propagandasajtó önjelölt filmesztéták segítségével nagyjából a migránssimogatással és a külföldi egzisztencia megteremtésével egyenértékűnek fog tekinteni. Andy Vajnát, kaszinómágnást, gold digger ellátót, nagyipari szivarfogyasztót, Schwarzenegger-idomárt, az embert, aki tényleg megtestesíti azt az elérhetetlen luxusvilágot magánrepülőstül, jachtostul, hirtelen utálni kell, mert nem állt ki egy pódiumra, és mondta, hogy jó, akkor lesz egy film Trianonról."

Ezt írtuk néhány napja, mivel, ahogy az már a Fidesz által vezérelt karaktergyilkosságokkal lenni szokott, összehangolt kampány indult Andy Vajna személye és a Magyar Nemzeti Filmalap ellen a Magyar Időkben, a Pesti Srácokban és a vidéki kormánypárti lapokban.

 

A támadás teljesen abszurd módon indult: egy önjelölt, a szakmában lényegében ismeretlen nevű „filmesztéta” megfigyelte, hogy a Vajna-féle Filmalap által támogatott filmek szinte mind magyarságellenesek. Sőt, a Saul fia még Pál apostolt is árulónak állítja be, a Liza, a rókatündér pedig titokban, de azért a nagyon-nagyon jó szemű lángelmék számára mégiscsak teljesen nyilvánvalóan azt sulykolja gyanútlan nézőknek, hogy Magyarországon élni rossz. A Napszállta pedig az esztéta szerint nyilván egy dokumentumfilm, de, kapaszkodjanak meg, amit – szerinte – állít, az nem is igaz. Hogy az első világháborút mi, Tisztességes Magyarok robbantottuk ki. Nem csoda, hogy a cikk szerzője végigturnézta majdnem a teljes kormánysajtót azzal az apokaliptikus víziójával, hogy ha nem figyelünk nagyon éberen, Vajna filmjeinek suttogó propagandája még a végén a leglelkesebb Búvár Kundból is imperialista elhajlót csinál.

Andy Vajna és Nemes Jeles László a Saul fia című film rendezője az Oscar-gála előtt Hollywoodban, 2016. február 27-én

Igaz, a Vajna-gyalázó cikkek színvonalát jól példázza az a helyesbítés, amely pár nappal a rendszert „leleplező” Pesti Srácok-cikk megjelenése után, a hosszú szöveg alatt megjelent: 

A cikkhez megírásához (sic!) történő információgyűjtés során félreértés történt: nem Andy Vajna mondta Poór Istvánnak, hogy Wass Albertre nem ad pénzt, hanem Poór István magánvéleményként közölte, hogy Wass Albert regényére nyilván nem adnak pénzt a marxisták által uralt Filmalapnál. Ezt Andy Vajna már csak azért sem közölhette vele személyesen, mert A funtinelli boszorkány rendezőjét fogadni sem volt hajlandó.

Mindebből a kormánysajtó működését többé-kevésbé ismerőknek könnyen úgy tűnhet, a Fidesz tényleg kiadta a kilövési engedélyt Andy Vajnára, hogy így alapozza meg a vezető- és rendszerváltást a Magyar Nemzeti Filmalap. De ha jobban megnézzük, hogy működtek a hasonló karaktergyilkosságok a kormánymédiában, már nem ilyen egyértelmű a helyzet.

Üzletben nincs váratlan selyemzsinór

A politikában és környékén valóban nem ismeretlen, hogy sajtókampány után félreállítanak egy addig megbízhatónak tűnő embert, de Vajna esete mindenképpen speciális abból a szempontból, hogy ő több szálon is mozog a NER-ben.

Egyrészt az állam kegyéből szerez milliárdokat a kaszinói által, ez az énje egy sima NER-közeli üzletember. Másrészt a médiaportfoliójával és a Filmalappal már egyszerre zsonglőrködik állami pénzzel és van ráhatása az „üzenetekre” is, amiket a TV2, a Bors, a Rádió1, és a filmek témái révén a Filmalap sugároz, azaz ha így vesszük, ezzel az énjével propagandista/kultúrpolitikus is.

Andy Vajna és felesége a Fidesz választási eredményváró rendezvényén a budapesti Bálnában, 2018. április 8-án

Nézzük, a Fidesz mit kezdett eddig az üzletembereivel. Itt egyetlen olyan eset volt, amikor lejárató médiakampányt is szerveztek köré, ez Spéder Zoltáné volt, de itt legalább nem a semmiből jöttek a cikkek. A Spéder által vezetett FHB 2015 legvégén lépett egy olyat (megpróbálta az állami tulajdonhoz kapcsolódó befolyást tőkeemeléssel felhígítani a bankban), amivel feldühítette Orbánt, erről Orbán maga is beszélt 2016 januárjában. A Pesti Srácok ez után kezdett sorozatosan cikkeket írni Spéder ellenében, beszállt a többi Fidesz-média is, majd ahogy fogyott a levegő a bankár körül, Demján és a Bankszövetség is nekiment, aztán júniusban a kormány benyújtotta a Lex Spédert, és elindult a lejárató kampány a TV2-n. Spéder azóta eladta a nagy üzleti érdekeltségeit, köztük az Indexet is.

Ez azonban kivételes ügy volt, a nagy üzleti szakítások a Fidesz háza táján a fontos emberekkel mindig a háttérben indultak, és a sajtó inkább csak rácsodálkozott egy-egy közbeszerzési értesítőre, rendeletre, törvényre, közleményre. Kuna Tibor esetében például csak annyit láttunk, hogy a Közbeszerzési Hatóság kizárta a cégét, majd a Nemzeti Kommunikációs Hivatal kirúgta  őt a jól fizető bizniszből, aztán gyanúsítottként hallgatták ki. De a fideszes sajtóban nem volt üzengetés.

Az V. kerületben aktív milliárdos üzletember, a természetkárosító villája miatt elítélt Csipak Péter úgy lett kegyvesztett a Belvárosban, hogy büntetgetni kezdték a projektjét, majd pár év múlva egy zárt ülésen felmondta vele az önkormányzat a szerződést. Egy Portik-lehallgatás szerint Rogán–Csipak elszámolási vita áll a háttérben.

A Simicska–Orbán-szakítás is a háttérben zajlott (igaz, akkor még Simicska kezében volt a revolverezésre alkalmas média), a közvélemény pedig csak figyelte, hogy Seszták friss miniszterként elkezdte simicskátlanítani a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, az ex-oligarcha médiabirodalmát (is) sújtó reklámadó-tervezetet nyújtott be a kormány, vagy kiszivárgott egy Közgépre írott törvénytervezet, amely különadóval akarta sújtani a nagy útépítő vállalkozásokat.

Nyelvek
 
           
Keresés
Lapunkról dióhéjban

AzEst.eu egy független online újság. Szerkesztőinek célja, hogy értékes, hasznos tartalmat továbbítson az olvasói számára. Híreinket négy fő kategóriába soroljuk, ezek a következők: Történelem, Kultúra, Politika, Események és Közérdekű. Cikkeinken túl fellelhető az oldalunkon egy folyamatosan bővülő Képtár is. Bízunk benne, hogy mind az írások, mind a fotók érdekes tartalmat jelentenek majd az újságunkat lapozóknak.

INTERMETAL

Holofon

Naszályfesték Kft.

Uniofol

Rózsa Sándor

Front Grafika

Vác Online

Syba

Richter Gedeon